بررسی رویکرد هانا آرنت به مفهوم عمل
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده علی تدین راد
- استاد راهنما مصطفی یونسی منصور انصاری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
هانا آرنت به عنوان اندیشمند برجسته سیاسی قرن بیستم، در آثار و اندیشه های پرشمار خود به تحلیل «خشونت»، «توتالیتاریسم»، «انقلاب»، «وضعیت بشری» و «انسان های اعصار ظلمانی» پرداخته و بر آن است که به فهمی اصیل و راستین از وضع بشری رسد تا بر بستر تعمق در این وضع، در رسیدن به حیاتی انسانی اندیشه پردازی کند. در این آثار و در متن اندیشه های متنوع هانا آرنت، عمل مفهومی کلیدی است که پژوهش حاضر درپی بررسی رویکرد وی به این مفهوم می باشد. در واقع سوال تحقیق این است که رویکرد هانا آرنت به مفهوم عمل چیست؟ فرضیه پژوهش حاضر این است که هانا آرنت رویکردی اگزیستانسیالیستی به مفهوم عمل دارد. در راستای بررسی این فرضیه، ابتدا کلیاتی از اندیشه ها و آثار آرنت ارائه می شود و سپس به چیستی اگزیستانسیالیسم پرداخته و مهمترین اصول اندیشه های اگزیستانسیالیستی استخراج می گردد تا در نهایت با بررسی مفهوم عمل در اندیشه آرنت و تطبیق رویکرد وی به این مفهوم با مهمترین محورهایی که از اندیشه های اگزیستانسیالیستی حاصل شده است، نسبت رویکرد آرنت به عمل با اندیشه های اگزیستانسیالیستی نمایان گردد. آرنت در گرایشی غالب بر اندیشه و آثارش، دلیل عمده اغلب مشکلات و مصائب انسان را فراموشیِ «عمل» در عرصه عمومی می داند. وی در مشاهده جایگاه عمل در متن مباحث مختلفی از جمله جامعه سیاسی، انقلاب و توتالیتاریسم، رویکردی اگزیستانسیالیستی دارد و سراسر عرصه سیاست و حیات انسان را از منظری اگزیستانسیالیستی می بیند. «عمل» رشته و عامل پیوند اندیشه های آرنت درباب مسائل گوناگون در رویکرد اگزیستانسیالیستیِ او به «وضع بشری» است.
منابع مشابه
بررسی مقوله ی قدرت در شاهنامه از منظر هانا آرنت.
چکیده برداشت هانا آرنت(Hannah Arendt)، در قرن بیستم از مقولهی قدرت، با تعابیر متعددی که از این مفهوم شده، کاملاً متفاوت است؛ آرنت نیز همچنانکه بعدها میشل فوکو (Michel Foucault) به چنین برداشتی از قدرت دست مییابد، دیدگاهی مثبت نسبت به این مقوله در جامعه دارد. او از جمله فیلسوفانی است که بین قدرت و زور تمایز قائلاند. به باور وی، دادن بار منفی به این مقوله، آن را به حیطهی کاملا متمایز زور وارد...
متن کامل«بررسی دیدگاه سیاسی هانا آرنت بر اساس تئوری استعاره»
هانا آرنت از جرگه فیلسوفان «پسا دکارتی» و «پسا کانتی» است که با نقد و بهره گیری توامان از دکارت و کانت، «سوژه» و «ابژه» را از سکون و سترونی بودن خارج می سازند و آنها را در سیلان و دگرگونی مداوم مهانا آرنت از جرگه فیلسوفان «پسا دکارتی» و «پسا کانتی» است که با نقد و بهره گیری توامان از دکارت و کانت، «سوژه» و «ابژه» را از سکون و سترونی بودن خارج می سازند و آنها را در سیلان و دگرگونی مداوم می یابند...
متن کاملروششناسی هانا آرنت در فهم پدیدههای سیاسی
با اینکه آرا و اندیشههای هانا آرنت -بهعنوان یکی از برجستهترین متفکران حوزه تاریخ و نظریه سیاسی قرن بیستم- امروزه یکی از منابع و مراجع اصلی محافل فکر سیاسی به شمار میرود و مباحث او در کتاب وضع بشر، ریشههای توتالیتاریسم، حیات ذهن، میان گذشته و آینده و... موضوع صدها مقاله و رساله بوده و هستند، اما درباره روش او بحث چندانی به چشم نمیخورد. این خلأ از آنرو است که او نه در این آثار و نه در هیچ ...
متن کاملبررسی مفهوم خشونت در فلسفه سیاسی هانا آرنت
چکیده این پژوهش در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول مقدمه پژوهش است. در فصل دوم به مبانی نظری موضوع، خشونت مدرن و آرای اندیشمندانی هم چون نوربرت الیاس، نیکولو ماکیاولی، توماس هابز، کارل کلاوزویتس، فرانتس فانون و جورج سورل و هم چنین بررسی سه دیدگاه اصلی در زمینه کاربرد خشونت از طرف کنشگران اجتماعی پرداخته شده است. در فصل سوم خشونت در فلسفه سیاسی هانا آرنت به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.آر...
15 صفحه اولنسبت تفکر و عمل در اندیشه هانا آرنت
در بررسی اندیشه فیلسوف آلمانی، هانا آرنت (1975-1906) زوایای متعددی از تفکر فلسفی را می توان یافت. اما بی تردید در اندیشه وی دو واژه تفکر و عمل از اهمیت زیادی برخوردارند. آرنت موضوع عمل را در کتاب وضع بشری و موضوع تفکر را در کتاب حیات ذهن به طور دقیق بررسی کرده است. آرنت در کتاب وضع بشری برای ساحت انسان سه فعالیت زحمت، کار و عمل را و در کتاب حیات ذهن که به نحوی جلد دوم وضع بشریمحسوب می شود نیز ...
15 صفحه اولنگاهی به مفهوم امر متعال در اندیشۀ هانا آرنت و فمینیسم
امروز به نظر می رسد که مفهوم پردازی در مورد سیاست و ارائۀ چارچوبی دقیق از مختصات آن، از مسائل اصلی فلسفۀ سیاسی است. در این میان هانا آرنت با ترسیم مرزبندی دقیقی میان حوزۀ عمومی و حوزه خصوصی و یا شهروند و انسان، وضعیتی متعال را برای قلمروی قائل می شود که بنابر تعریف، تنها در آن جاست که کنش سیاسی انجام پذیر است. به نظر می رسد که از این پس فلسفۀ سیاسی و نحله های متفاوت آن، از جمله فمینیسم، از این ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023